Sol, varme og tørstige fynboer har skabt grobund for en lancering af Midtfyns Bryghus nye øl 'Sunshine', der i den grad er landet på et tørt sted.
Årslev:Varmerekorder, udsolgte ventilatorer og flere liter solcreme til den sarte hud. Sommeren 2018 har været lang og varm, og det har sat sig tydelige spor i Danmark. Det har man også kunne mærke på Midtfyns Bryghus. Her fortæller den dansk-amerikanske ejer og direktør Eddie Szweda om en sommer, der på alle måder slår sidste år på salgsfronten:
- Med de lange, varme aftener, der indbyder til grill og øl på terrassen, har special-øl været langt mere efterspurgt end det var sidste år, fortæller han.
Særligt har Eddie Szweda og bryggeriet kunnet mærke en kæmpe forskel efter lanceringen af deres helt nye, lyse øl, der næsten skæbnesvangert med dette års sommer hedder 'Sunshine'. Udover at navnet på den nye øl kan trækkes tilbage til ejerens amerikanske rødder, blev navnet til på baggrund af den almindelige brok over det danske vejr:
- Jeg sætter utrolig stor pris på godt vejr. Efter at have boet i Danmark i 25 år har jeg som de fleste danskere også kunnet brokke mig over det danske vejr. Derfor valgte vi at komme 'Sunshine' på flaske. Jeg ved ikke om det er os, der fik solen frem i år, men det er helt sikkert et lykkeligt sammentræf, griner Eddie Szweda.
Den nye øl er i følge ejeren absolut best-seller-øl i år.

- Jeg sætter utrolig stor pris på godt vejr. Efter at have boet i Danmark i 25 år har jeg som de fleste danskere også kunnet brokke mig over det danske vejr. Derfor valgte vi at komme 'Sunshine' på flaske. Jeg ved ikke om det er os, der fik solen frem i år, men det er helt sikkert et lykkeligt sammentræf.
Ingen prisstigning på trods af tørken
Den lange varme sommer har givet tørkeproblemer, som for mange landmænd er gået ud over deres afgrøder. Det mener Eddie Szweda også kan få indflydelse på bryghuset, men han forholder sig dog positiv:
- Vi er meget omkostningsbevidste og holder hele tiden øje med markedet. Hvis vi fortsætter med somre som den vi har haft i år, så redistribuerer vi blot vores ingredienser og ændrer på sortimentet, som f.eks. produktion af flere lyse øl.
Og spørger man ejeren af Midtfyns Bryghus om sommerens tørke får konsekvenser for den almene, ølglade fynbo, lover Eddie Szweda imidlertid højt og helligt:
- Vi kommer ikke til at hæve ølpriserne næste år.